joulu, liiketila, yritysilme

Sesongit

Yritykset, sesongit ja tunnelmat 

Sisustustavaroita tarjoavat yritykset ovat ensiarvoisen tärkeän haasteen alla ympäri vuoden. Yrityksille on tärkeää, että he luovat meille asiakkaille oikeanlaista tunnelmaa jo aina etuajassa, eli oikeaan aikaan.


 Näissä kuvissa esittelen ilolla Kirkkonummelaisen Key West- sisustustavaraliikkeen jouluisia kuvia, koska komppaan mielelläni paikallista ihanaa yritystä, joka osaa kivan tunnelman teon myös täällä Suomessa hyvin!

Parhaiten tämä sesonkien ja eri juhlapäivien ennakointi näkyy markkinoinnin ja brändien ihmemaassa USA:ssa. Tunnelma ja kaikki aistit huomioidaan joka hetki.

Siellä joulutavarat tuodaan markettien ja kauppojen kulkuväylille niin näkyville, että yksikään asiakas ei voi olla näkemättä päivän tärkeimpiä tuotteita. Joulupäivään saakka joulusesongin tuotelavat vaihtavat paikkaa päivittäin: joulukuun alussa esillä on päivittäin vaihtuvat koristeet, aattoiltana pikaisesti haettavat viime hetken lahjat,
joululahjalelut ja -pyjamat.

Joulupäivän jälkeisenä aamuna, kun arki taas koittaa, esillä ovat jo uudenvuoden koristeet. Joulu on taakse jäänyttä, katse on eteenpäin. Ainoastaan takarivien hyllyistä saattaa löytää jotain jouluun viittaavaa valtavin alennuksin, jotta kierto toimii. Heti uudenvuodenpäivän jälkeen seuraava varsinainen odotettava suuri päivä onkin sitten ystävänpäivä. Kaiken tämän sesonkien ja tavaroiden siirtelyn keskellä käytävällä vastassa ovat ensimmäisenä sateenvarjot, jos aurinkoisella alueella sattuukin olemaan sateinen päivä.
***
Ihailen ehdottomasti jenkkien osaamista, silloin kun puhtaan brändeistä, yritysten ilmeistä ja kokonaisuuksien viimeistelyistä. Olkoonkin niin, että se on joidenkin mielestä teennäistä, mutta he ainakin ovat viitseliäitä ja osaavat ainakin periaatteessa keinot, miten asiakkaan huomio kiinnitetään. Eivät jenkin turhaan ole maailman vahvimpien brändien luojia.
***
Sanotaan mitä sanotaan, mutta jenkit ovat tunnelman luomisessa ja esille panossa suunnattoman viitseliäitä! Yrityksille tunnelman luominen on ensiarvoisen tärkeää ja tavoite on saada asiakkaat joka minuutti oikeaan tunnelmaan, ja vielä ostohousut jalassa. Me suomalaiset tulemme pellavan värisellä aidolla tunnelmallamme hyvin perässä.
 (tämä kirjoitus julkaistiin myös verkkonummi.fi-verkkolehdessä joulukuussa 2011)

Riitta

Sisustajana pidän siitä, että uskalletaan yhdistellä niin vanhaa kuin uutta ja eri budjettikentiltä. Hyvä perussisustus nojaa tiettyihin ajattomuuksiin, johon on helppo yhdistellä trendejä ja omia persoonallisia mieltymyksiä. Kodin sisustuksessa oleellisessa roolissa on asujan oma maku ja mielipide. Yrityksissä ratkaisevaa on yritysilme.

Väreillä ja kuoseilla pelaaminen on minun taitoani.

Rakastan aitoa oloa ja lämmintä viihtyisyyttä, taitavasti tehtyä tunnelmaa. Suunnittelijana tehtäväni on luoda kokonaisuus niin, että sisustus on mittasuhteiltaan ja yhdistelmiltään harmoninen. Kannattaa käyttää sisustussuunnittelijan alaan perehtymistä, yhteyksiä ja ammattitaitoa hyväksi. Niin sinä säästät.

Saatat myös pitää...